HD-indeks

Avlsrådet informerer.

HDNKK har i lengre tid ikke oppdatert HD indeksen i DogWeb. Dette har skapt  problemer for oppdrettere som planlegger valpekull, og det har gitt avlsrådet utfordringer i forhold til å behandle paringsanmeldelser. HD indeksen skal hjelpe oppdretterne å gjøre kombinasjoner som reduserer risikoen for HD hos valpene.

NKK har et mål om å oppdatere indeksen hvert kvartal, men nå har den ikke vært oppdatert siden september.

19. juni ble endelig oppdatert HD indeks medio mai 2013 publisert i DogWeb.

Hva har klubben gjort med dette?

Norsk Boxerklubb, ved leder, har vært i kontakt med NKK flere ganger og holdt avlsrådet orientert om situasjonen.

Hvilke konsekvenser får dette?

Avlsrådet har gått gjennom paringsanmeldelser på nytt, og i to paringer er flyttet fra “ikke godkjent “ til “godkjent“ fordi hundene i faktisk hadde høy nok sammenlagt indeks på paringstidspunktet. Oppdretterne var også bevisst dette, og gjennomførte paringene selv om de visste de ikke ville bli godkjent.

Anbefaling fra avlsrådet:

Husk at HD-indeksen ikke er konstant, men at den vil endres over tid, noen til det bedre, og noen til det verre. Vi anbefaler derfor alle oppdrettere å velge kombinasjoner av foreldredyr der samlet indeks er godt over 200!

Til unge hunder anbefaler avlsrådet å velge en eldre avlspartner som har mange avkom som er røntget, og som har vist hva de har produsert ved å ha en høy indeks og en høy egen sikkerhet (over 0.71).

For alle hunder med avkom: se hva hunden har produsert i tidligere kull, og husk å se på andre ting enn HD også!

Se siste nummer av Boxernytt for en orientering om HD-indeksen